- X
Capitolul 15
15:1
οργή
Urgia
απόλλυσι
îl dă pierzării
και
chiar și
φρονίμους
pe cel chibzuit; (ro-4)
απόκρισις δε
dar răspunsul
υποπίπτουσα
celui preaplecat
αποστρέφει
calmează (ro-8)
θυμόν
mânia;
λόγος δε
dar cuvântul
λυπηρός
stresant
εγείρει
suscită
οργάς
urgii.
ro-4: priceput, iscusit
ro-8: lit: întoarce, deviază
15:2
γλώσσα
Limba
σοφών
înțeleptului
καλά
pe cele bune le
επίσταται
cunoaște;
στόμα δε
dar gura
αφρόνων
nebunilor
αναγγέλλει
vestește
κακά
rele.
15:3
εν
În
παντί
orice
τόπω
loc
οφθαλμοί
ochii
κυρίου
Domnului
σκοπεύουσι
privesc
κακούς
răul
τε
cât
και
și
αγαθούς
binele.
15:4
ίασις γλώσσης
Limba vindecătoare
δένδρον
e un copac
ζωής
de viață,
ο δε
și cel ce
συντηρών αυτήν
o păstrează
πλησθήσεται
va fi umplut
πνεύματος
de duh.
15:5
Nesocotitul disprețuiește învățătura tatălui său, dar cine ia seama la mustrare ajunge înțelept. –
15:6
În casa celui neprihănit este mare belșug, dar în câștigurile celui rău este tulburare. –
15:7
Buzele înțelepților seamănă știința, dar inima celor nesocotiți este stricată. –
15:8
Jertfa celor răi este o scârbă înaintea Domnului, dar rugăciunea celor fără prihană Îi este plăcută. –
15:9
Calea celui rău este urâtă Domnului, dar El iubește pe cel ce umblă după neprihănire. –
15:10
Cine părăsește cărarea este aspru pedepsit, și cine urăște mustrarea va muri. –
15:11
Locuința morților și Adâncul sunt cunoscute Domnului, cu cât mai mult inimile oamenilor! –
15:12
Batjocoritorului nu-i place să fie mustrat, de aceea nu se duce la cei înțelepți. –
15:13
καρδίας
Inima
ευφραινομένης
bucuroasă
πρόσωπον θάλλει
înflorește fața;
εν δε
dar în
λύπαις
întristare
ούσης
fiind inima,
σκυθρωπάζει
e întunecată fața.
15:14
Inima celor pricepuți caută știința, dar gura nesocotiților găsește plăcere în nebunie. –
15:15
Toate zilele celui nenorocit sunt rele, dar cel cu inima mulțumită are un ospăț necurmat. –
15:16
κρείσσον
Mai bine
μικρά
o mică
μερίς
parte
μετά
cu
φόβου
frică de
κυρίου
Domnul,
η
decât
θησαυροί
tezaure
μεγάλοι
mari
μετά αφοβίας
fără frică de El. (ro-11)
ro-11: lit: cu lipsă de frică
15:17
Mai bine un prânz de verdețuri și dragoste, decât un bou îngrășat și ură. –
15:18
ανήρ
Un bărbat
θυμώδης
coleric (ro-2)
παρασκευάζει
face pregătiri
μάχας
de bătaie; (ro-4)
μακρόθυμος
cel îndelung răbdător
δε
însă
και
chiar și
την
pe cei ce
μέλλουσαν
sunt pe punctul de a se bate
καταπραύνει
îi îmblânzește;
μακρόθυμος ανήρ
bărbatul cel blând
κατασβέσει
va stinge
κρίσεις
crizele;
ο δε
dar cel
ασεβής
lipsit de pietate
εγείρει
le suscită
μάλλον
mai degrabă.
ro-2: iute la mânie, care are izbucniri de mânie
ro-4: luptă, ceartă (Iac 4:1)
15:19
οδοί
Căile
αεργών
trântorului
εστρωμέναι
îi întind pat
ακάνθαις
în spini;
αι δε
dar căile
των
celor
ανδρείων
plini de bărbăție
τετριμμέναι
sunt brăzdate de circulație. (ro-9)
ro-9: pline de trafic, foarte ocupate
15:20
Un fiu înțelept este bucuria tatălui său, dar un om nesocotit disprețuiește pe mama sa. –
15:21
Nebunia este o bucurie pentru cel fără minte, dar un om priceput merge pe drumul cel drept. –
15:22
Planurile nu izbutesc, când lipsește o adunare care să chibzuiască, dar izbutesc când sunt mulți sfetnici.”
15:23
Omul are bucurie să dea un răspuns cu gura lui, și ce bună este o vorbă spusă la vreme potrivită! –
15:24
Pentru cel înțelept, cărarea vieții duce în sus, ca să-l abată de la Locuința morților, care este jos. –
15:25
οίκους
Casele
υβριστών
îngâmfatului
κατασπά
le pune jos
κύριος
Domnul;
εστήρισε δε
și statornicește
όριον
hotarul
χήρας
văduvei.
15:26
Gândurile rele sunt urâte Domnului, dar cuvintele prietenoase sunt curate înaintea Lui. –
15:27
Cel lacom de câștig își tulbură casa, dar cel ce urăște mita va trăi. –
15:28
Inima celui neprihănit se gândește ce să răspundă, dar gura celor răi împroașcă răutăți. –
15:29
μακράν απέχει
La distanță mare
ο
e
θεός
Dumnezeu
από
de
ασεβών
cel lipsit de pietate;
ευχαίς δε
dar rugăciunea fierbinte (ro-8)
δικαίων
a celui drept
επακούει
o ascultă.
κρείσσων
Mai bine
ολίγη
puține
λήψις
lucruri primite
μετά
cu
δικαιοσύνης
dreptate,
η
decât
πολλά
o mare
γεννήματα
producție
μετά
cu
αδικίας
nedreptate.
ro-8: făgăduința divină, promisiunea făcută în rugăciune
15:30
θεωρών
[pe care-l vede
οφθαλμός
ochiul
καλά
1 Binele]
ευφραίνει
bucură
καρδίαν
inima;
φήμη δε
și renumele
αγαθή
bun
πιαίνει
umple cu grăsime
οστά
oasele.
15:31
Urechea care ia aminte la învățăturile care duc la viață locuiește în mijlocul înțelepților. –
15:32
Cel ce leapădă certarea își disprețuiește sufletul, dar cel ce ascultă mustrarea capătă pricepere. –
15:33
φόβος
Frica
κυρίου
de Domnul
παιδεία
este educația (ro-3)
και
și
σοφία
înțelepciunea;
και
și
αρχή
începutul
δόξης
gloriei
αποκριθήσεται
va fi răspunsul
αυτή
ei;
προπορεύεται
[3 merge înaintea
δε
1 și
ταπεινοίς
2 smerenia]
δόξα
gloriei.
ro-3: instrucția, pedeapsa